неділю, 3 жовтня 2010 р.

Нові акцизні марки як спосіб швидкого збагачення близьких до влади комерсантів

     Україна Януковича часто люблять порівнювати з Росією. Мовляв, нинішній Президент бере за зразок путінський режим. І намагається втілити його досягнення (найчастіше сумнівні) на нашому грунті. Правда, але лише частково (не дарма ж ще Кучма попереджав, що Україна - не Росія). І ось на підтвердження того простий приклад: якщо в Росії створено державний капіталізм, де держава підім'яло під себе олігархів і найбільші компанії, то в Україні якраз навпаки - олігархи розтягують держава по частинах, і навіть успішно намагаються підміняти його собою і своїми комерційними структурами.
За прикладами не треба далеко ходити. Ось система облгазів, які, по ідеї, повинні були б знаходитися під контролем держави або органів місцевого самоврядування, а на практиці вони знаходяться в практично монопольному володінні пана Фірташа. Є компанія «Укранафта», в якій контрольний пакет акцій формально належить державі, а за фактом вона знаходиться під управлінням т.зв. групи «Приват» і пана Коломойського.
А ще в Україні є ціла індустрія виробництва бланків суворої звітності та ідентифікаційних документів (від водійських посвідчень до закордонних паспортів). Але займається цим дуже смачним справою ... правильно - теж якась комерційна структура.
Як казав професор Преображенський: «Я один живу і працюю в семи кімнатах. І хотів би мати восьму. Вона мені необхідна під бібліотеку ». Ось так і якийсь консорціум з назвою у вигляді немилозвучним абревіатури напевно бажав би мати під своїм контролем ще й виробництво внутрішніх паспортів, і посвідчень почесного донора і ворошиловського стрілка ... Але поки грандіозні плани залишаються планами, «група товаришів», що об'єднує високопоставлених чиновників Кабміну і лобістів з депутатськими значками, поклала око на більш доступний засіб швидкого збагачення - акцизні марки на алкогольну продукцію.
Отже, за чутками, в Кабміні буквально днями відбулася секретна нарада, присвячена проблемі заміни діючих акцизних марок на нові, розроблені з застосуванням певної «унікальною сверхзащіти» від підробок. Під «сверхзащітой» слід розуміти нову технологію виробництва голографічного елементу, який розробила і випускає Спеціалізоване підприємство «Голографія», що є учасником комерційного консорціуму.
Згідно з тими ж чутками, у цій нараді брали участь:
- Народний депутат Василь Грицак, лобіст інтересів згаданого консорціуму, з останніх досягнень якого - «пропихивания» в кінці 2009 р. законопроекту № 4736 про включення марок акцизного збору та голографічних захисних елементів (ГЗЕ) у перелік предметів злочину (ст. 199 Кримінального кодексу України ), якими є гроші, державні цінні папери і квитки держлотерею;
- Народний депутат Микола Дем'янко, відомий у вузьких колах як «завгосп Януковича», прізвисько приклеїлося до нього ще з тих пір, коли майбутній президент був донецьким губернатором;
- Міністр фінансів Федір Ярошенко, який за посадою покликаний піклуватися про наповнення дірявого бюджету країни будь-якими, навіть досить екзотичними способами;
- Заступник міністра Кабінету Міністрів Володимир Сиротін, колишній заступник голови Луганської ОДА з питань будівництва та житлово-комунального господарства.
Ті ж злі язики, які розповідають про сам факт наради, натякають, що благословення на його проведення було отримано «з самого верху" - від прем'єр-міністра Миколи Азарова (що досить несподівано, адже Азаров був відомий як борець з монопольним становищем консорціуму - виходить , з ним домовилися? Знайшли потрібні аргументи?).
У чому ж суть питання? Справа в тому, що виробництво і реалізація акцизних марок - досить вигідний бізнес. За підрахунками експертів алкогольного ринку щомісяця тільки на виробниках лікеро-горілчаних виробів держава (і / або приватні виробники марок?) Отримують до 10 мільйонів гривень. Сума, погодьтеся, чималенька.
А тепер, увага: Україна вже тричі переживала процес заміни акцизних марок на нові, «більш прогресивні» зразки: у 2003-м (при прем'єрі Януковичі), 2005-м і 2008-му роках (при прем'єрстві Тимошенко). І щоразу ця процедура закінчувалася «кидаловом» для виробників алкоголю: адже з моменту введення нових марок, старі перетворювалися на нічого не варті даремні папірці. А «горілчаники», як правило, закуповують марки наперед, враховуючи потенційне виробництво і збут власної продукції.
Так було в 2008 році. Запровадивши нову акцизну марку, держава пообіцяла повернути сплачені гроші за вже недійсну. Мова йшла про 25 мільйонів гривень, яких, як ви здогадалися, так ніхто і не повернув, і простежити, де осіли чималі кошти, не представляється можливим (добре, якщо на рахунках Держказначейства, а не спритних ділків, наближених до влади).
У зв'язку з цим стає зрозумілою і завіса секретності, якої оповите і можливо мало місце бути нараду, і самі плани уряду. Хто ж захоче купувати вже виходять з ужитку марки і «потрапляти на гроші»?
З іншого боку, самі представники влади побічно підтвердили, що операцію по введенню нової марки можлива в дуже недалекому майбутньому. В інтерв'ю журналу «Акциз» (№ 9 за вересень 2010 р.) голова департаменту САТ (сиріт, алкоголь, тютюн) ДПАУ Анатолій Радченко «проговорився»: «... розроблена нова схема захисту, при якій використано оригінальний графічний дизайн, новий голографічний захисний елемент «Укракциз-2» з цифровим спектральним кодом ».
А тепер, увага, найцікавіше: нова акцизна марка буде набагато дорожче поки ще діючої. Нинішня вартість марки становить 10,3 копійки, а планована вартість акцизної марки орієнтовно може скласти 50-60 копійок. Дійде до абсурду: адже на сьогоднішній день акциз на сухе вино складає всього 1 копійку з пляшки. Тобто, для того, щоб заплатити акциз в копійку, виробнику сухого вина вже сьогодні потрібно заплатити 10 копійок за марку, а доведеться - у 50-60 разів більше.
Та вже, така ініціатива держави все більше схожа на боротьбу проти легальних виробників і здирство, ніж на боротьбу з фальсифікованою алкогольною продукцією.
До речі, про «боротьбу з фальсифікатом». Тут все дуже смішно: скільки не вводили в Україну нову акцизну марку, щоразу, через нетривалий час, виявлялося, що потоки підробленої горілки від цього не вичерпуються. Більше того - на всіх «паленка» і «шмурдяк» гордо красувалися акцизні марки.
«Голограми офіційної вартістю 10 копійок чомусь по три-чотири копійки тіньовики закуповують на чорному ринку ... Спецслужби регулярно перехоплюють високоточні підробки українських акцизних марок - десятками мільйонів екземплярів, причому виробляються вони не тільки за кордоном, але і в Україну. Нарешті, в 2009 році Служба зовнішньої розвідки спільно з турками накрила цілий завод з виробництва акцизних марок. Хтось заповзятливий забезпечив злочинців точної технологією виробництва акцизної марки », - писало з цього приводу« Дзеркало тижня ».
«Діюча система акцизних марок, голографічний знак реального захисту і контролю не забезпечують. У нас в результаті склався ще й ринок нелегальних акцизних марок, і ті, хто їх виробляє і поширює, у змові з виробниками нелегального спирту випускають нелегальний алкоголь », - а ці слова належать міністру економіку Василю Цушку.
Отже, держава збирається вдосконалити систему захисту марки, яка сама по собі не захищає від підробленої та підпільної алкогольної продукції. Зроблено це буде за рахунок виробників, які змушені будуть свої витрати перекласти на кінцевого споживача - на нас з вами.
А виграє від цього, швидше за все, навіть не держава, а якась комерційна структура. Ну а питання про те, чому українські чиновники виявляються такими чуйними в питанні отримання прибутку комерсантами, будемо вважати риторичним.

Немає коментарів:

Дописати коментар